درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-09  |  2024-04-28  |  بروز شده در: 1403/02/09 - 04:44:0 FA | AR | PS | EN
امانوئل ماکرون ماه جون به آلمان می رود            تساوی پاری‌سن‌ژرمن مقابل لوآور            تهدید اصلی برای آسیای مرکزی گروه‌های تروریستی در افغانستان است            پیروزی ضعیف النصر مقابل الخلیج            مهاجرین افغان در اندونیزیا: سازمان ملل باید از ما حمایت کند             مبتلا شدن بیش از صد زن و کودک به بیماری ناشناخته تنفسی در بدخشان             افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل             کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان            واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور            تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            






تاریخ نشر: 1396/05/31 - 14:20:2
تعداد بازدید: 1903
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ترامپ: در كاخ سفید به ماندن در افغانستان رسیدم
  ترامپ: در كاخ سفید به ماندن در افغانستان رسیدم

دونالد ترامپ بعد از چندین ماه كش و قوس سرانجام استراتژی امریكا در افغانستان را اعلام كرد.

سخنرانی ترامپ در پایگاه نظامی آرلینگتون جزو معدود سخنرانی‌هایی است كه برخلاف مواضع نامعمول هفت ماه اخیر، او بیش از هر موقع دیگری مانند رؤسای جمهور دیگر امریكا سخن گفته است. ترامپ می‌گوید كه به رغم تأكیدش بر خروج نیروهای امریكایی از افغانستان، بعد از اینكه (پشت میز اتاق بیضی شكل (در كاخ سفید)) نشسته به این نتیجه رسیده كه باید موضع خودش را به نفع ماندن در افغانستان تغییر بدهد.

دونالد ترامپ تا همین اواخر خواستار خروج نیروهای امریكایی از افغانستان بود، روز گذشته در سخنرانی خود برای اعلام استراتژی امریكا در افغانستان، ترجیح داد مانند دیگر رؤسای جمهور امریكا از تصمیم بگیرد: (در تمام عمرم شنیده بودم وقتی پشت میز اتاق بیضی شكل (در كاخ سفید) بنشینید و به عبارت دیگر، رئیس جمهور ایالات متحده هستید، تصمیماتی كه می‌گیرید، بسیار متفاوت خواهد بود. به خاطر همین، من با جزئیات گسترده از هر زاویه قابل تصوری، مسائل افغانستان را مطالعه كردم.) ترامپ می‌گوید كه هر چند (تمایل اولیه به عقب كشیدن نیروها) داشته و به لحاظ سابقه شخصیتی هم مایل به انجام تمایلاتش دارد، ولی دست آخر متقاعد شده به سه دلیل نیروهای امریكایی باید در افغانستان بمانند: ( اول به این دلیل كه ملت ما باید به دنبال نتیجه‌ای ستودنی و دوام‌مند برسد كه ارزش قربانی شدن‌های هولناك را داشته باشد... دوم اینكه عواقب خروج سریع (از افغانستان) قابل پیش‌بینی و غیر‌قابل‌قبول است... یك عقب‌نشینی شتاب‌زده باعث ایجاد خلأیی می‌شود كه تروریست‌ها از جمله داعش و القاعده فوراً آن را پر می‌كنند، همانطور كه قبل از 11 سپتامبر اتفاق افتاد...) ترامپ به عنوان دلیل سوم كه او را متقاعد كرده نیروهای امریكایی را از افغانستان خارج نكند، گفت: (دست آخر اینكه من به این نتیجه رسیدم كه تهدیدهای امنیتی كه ما در افغانستان و (در سطرح) گسترده‌تر در منطقه با آن رو‌دررو هستیم، فوق‌العاده است.)

ترامپ تأكید كرده كه هیچ چارچوب زمانی برای عقب‌نشینی از افغانستان ارائه نخواهد كرد و استراتژی او از یك (رهیافت زمان‌محور) به رهیافت (موقعیت‌محور) تغییر كرده است. معنی تلویحی این بخش از سخنان ترامپ این است كه امریكا یك استراتژی ژلاتینی و متغیر بر حسب شرایط در افغانستان خواهد داشت: (هسته محوری استراتژی جدید ما، تغییر از رهیافت زمان‌محور به رهیافت موقعیت‌محور است. من بارها گفته‌ام كه برای امریكا چقدر زیانبار است كه از پیش تاریخی را كه ما می‌خواهیم گزینه‌های نظامی خودمان را شروع یا پایان دهیم، اعلام كنیم.) ترامپ همچنین گفته كه تعداد نیروهای امریكایی و همچنین فعالیت‌های نظامی امریكا را هم در افغانستان اعلام نخواهد كرد: (از این به بعد، وضعیت میدانی هدایت‌كننده استراتژی ما خواهد بود نه جدول‌بندی‌های زمانی توافقی. دشمنان امریكا باید طرح‌های ما را بدانند یا معتقد باشند كه می‌توانند در كمین ما باشند.) با این حال، مقام‌های ارشد كاخ سفید می‌گویند كه او به وزیر دفاع خودش مجوز استقرار حدود 3هزار و 900 نیروی دیگر علاوه بر 8هزار و 500 نیروی كنونی را در افغانستان داده است. مایكل فلین وزیر دفاع بریتانیا از تصمیم امریكا برای ماندن و افزایش نیروهای امریكایی در افغانستان استقبال كرد. (ینس استولتنبرگ) دبیركل ناتو بعد از سخنان بامداد روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور امریكا و تأكید ضمنی او بر اعزام تعداد بیشتری از نظامیان به افغانستان از این طرح استقبال كرد.

وقت ملت‌سازی با نیروی نظامی گذشت
رئیس‌جمهور امریكا با وجود متقاعد شدن در‌باره حفظ نیروها در افغانستان همچنان معتقد است امریكا نباید وارد فرآیند ملت‌سازی در این كشور شود: (ما مجدداً (اقدام) به ملت‌سازی نخواهیم كرد، بلكه تروریست‌ها را خواهیم كشت... ما می‌خواهیم آنها (افغان‌ها) موفق شوند ولی دیگر از نیروی نظامی امریكا برای ساختن دموكراسی در سرزمین‌های دور افتاده یا تلاش برای بازسازی كشورهای دیگر بر اساس تصور خودمان استفاده نخواهیم كرد. چنین روزهایی دیگر گذشته است.)

مردم امریكا درگیر جنگ بدون پیروزی
ترامپ می‌گویدكه حدود 16 سال بعد از حملات11 سپتامبر و كشتار‌های غیر‌عادی و از بین رفتن ثروت‌ها، مردم امریكا درگیر یك جنگ بدون پیروزی هستند. در هیچ جایی واضح‌تر از جنگ افغانستان كه با 17 سال، طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریكا بوده، این آشكار‌تر نیست. من با ناامیدی مردم امریكا(در این باره) شریك هستم. من با نا‌امیدی مردم امریكا از سیاست خارجی‌ای كه زمان، انرژی، پول و از همه مهم‌تر جان‌ها را به هدر داده برای اینكه كشورها را بر حسب تصویر خودمان بسازیم، شریك هستم. به جای اینكه امنیت خودمان را بالاتر از همه ملاحظات پیگیری كنیم.) با همه اینها، ترامپ گفته كه با خروج نیروهای امریكایی از افغانستان همان اشتباهی را تكرار نخواهد كرد كه اوباما با خروج از عراق مرتكب شد: (ما نمی‌توانیم اشتباهی را كه رهبرانمان در عراق مرتكب شدند، در افغانستان تكرار كنیم.)

آمادگی برای مذاكره با طالبان
رئیس‌جمهور امریكا در اشاره به تروریسم، داعش و القاعده را نام برد ولی به طالبان اشاره نكرد و از آمادگی واشنگتن برای مذاكره با بخشی از طالبان خبر داد. همزمان ركس تیلرسون وزیر امور خارجه امریكا نیز گفت: واشنگتن آماده كمك به حصول توافق صلحی میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان است كه به (مشروعیت سیاسی) طالبان ختم شود. طالبان در واكنش به استراتژی جدید امریكا را تهدید كرده‌‌اند كه (تا آخرین نفس) به جنگ ادامه می‌دهند و افغانستان را به (گورستان) امریكا تبدیل خواهند كرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ضمن رد استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان، آن را سیاستی (مبهم) خوانده كه (چیز جدیدی) ندارد.

مجاهد همچنین گفته است: تا زمانی كه حتی یك سرباز امریكایی در افغانستان حضور داشته باشد، طالبان (قاطعانه جهاد) خود را ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهور امریكا همچنین به پاكستان هشدار داد واشنگتن دیگر تحمل نخواهد كرد كه اسلام‌آباد مناطق امن برای افراط‌گرایان فراهم آورد. چین در مقابل استراتژی ترامپ، از اسلام‌آباد حمایت كرد. سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره سخنان ترامپ گفت كه پاكستان در خط مقدم مقابله با تروریسم است و در این راه قربانیان زیادی داده و در این نبرد همكاری زیادی دارد. وی ادامه داد: ما بر این باوریم كه جامعه بین‌الملل باید به صورت كامل مقابله با تروریسم پاكستان را به رسمیت بشناسد. ما از اینكه اسلام‌آباد و امریكا در زمینه مقابله با تروریسم و براساس احترام متقابل همكاری می‌كنند، بسیار خرسندیم. این دو كشور با یكدیگر برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان همكاری می‌كنند. ما امیدواریم سیاستگذاری‌های مرتبط امریكا بتواند باعث بازگشت امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان و منطقه شود.

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8179


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تهدید اصلی برای آسیای مرکزی گروه‌های تروریستی در افغانستان است


مهاجرین افغان در اندونیزیا: سازمان ملل باید از ما حمایت کند


خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا


سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان


مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد


دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل


آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان


سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است


تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران


یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود


عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین


طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند


روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم


روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت


هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است


اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد


گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان


انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان


صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد


کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم


بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند


حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد


نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

جزئیات توافق امریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌ابیب چیست؟

امانوئل ماکرون ماه جون به آلمان می رود

تساوی پاری‌سن‌ژرمن مقابل لوآور

تهدید اصلی برای آسیای مرکزی گروه‌های تروریستی در افغانستان است

پیروزی ضعیف النصر مقابل الخلیج

مهاجرین افغان در اندونیزیا: سازمان ملل باید از ما حمایت کند

مبتلا شدن بیش از صد زن و کودک به بیماری ناشناخته تنفسی در بدخشان

افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل

کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.